מחלת האוסטאופורוזיס פוגעת בעצמות שהופכות חלשות יותר, כתוצאה מכך סובלים החולים משברים בגופם, בין היתר בחוליות הגב. לא תמיד מזהים את השבר מוקדם מספיק ולעתים רק כשיש כאבים עזים או עיוות של הגב מזהים את הבעיה.

מה הם סימפטומים לשברים בעמוד השדרה, כיצד מזהים ומה יכול להפחית את הכאב ולחזק את הגב ויציבות השרירים?

מחלת האוסטאופורוזיס היא מחלה שלדלדול העצם ובהגדרתה היא מחלישה את העצמות בגוף, כתוצאה מכך  קיים סיכוי גבוה להיווצרות סדקים ושברים בעצמות, כשהנטייה העיקרית היא לשברים בירך, באזור מפרקי הידיים ובחוליות עמוד השדרה. האחרונים נקראים גם שברים המתרחשים בדחיסה, והם עלולים לגרום לכאב גב חמור שמקשה על עמידה, הליכה, ישיבה או הרמת חפצים.

אנשים רבים מדווחים על סוגים שונים של כאבי גב במקרים בהם קיים שבר בעמוד השדרה. יחד עם זאת, קיימים מצבים דומים בהם אין תחושת כאב ולכן אנשים אינם מודעים לשבר. בשל כך, נוצר מצב המקשה על הרופאים לאבחן את הבעיה בשלב מוקדם.

הסימפטומים המוכרים לשבר בעמוד השדרה עשויים לכלול כאב גב פתאומי וחמור, כאב גב המחמיר במצב עמידה או הליכה, חוסר גמישות ביכולת להתכופף קדימה או הצידה. כמו כן, ייתכן אבדן גובה ועמוד השדרה שאינו יכול לשמור על יציבות, הופך מעוקל או כפוף והשרירים נחלשים. שברים בעמוד השדרה התחתון גורמים לכאב גדול יותר ולבעיות חמורות יותר בתנועה מאשר שברים בעמוד השדרה העליון.

בנוסף, ייתכן מאוד שיהיו קיימים כמה שברים בחוליות שונות בעמוד השדרה. סטטיסטית, נשים, במיוחד מעל גיל 50, הן בעלות הסיכוי הגבוה ביותר לסבול משברים בעמוד השדרה, בעיקר בשל גיל המעבר בו נפסק ייצור האסטרוגן הקשור בבניית העצמות וחוזקן. עד גיל 80, כ-40% מהנשים יסבלו משבר אחד כזה לפחות.

אוסטאופורוזיס יכול אמנם להופיע גם בגילאים צעירים יותר, אבל לגיל יש השפעה רבה – ככל שמזקנים, כך גם העצמות מידלדלות ונחלשות יותר, והסבירות ללקות באוסטאופורוזיס עולה. נשים וגברים הסובלים מהמחלה, הם בעלי סיכון גבוה ביותר לסבול משברים בעמוד השדרה. זיהוי וטיפול בשברים בעמוד השדרה על מנת לבדוק היתכנות של שברים בעמוד השדרה, יבוצעו צילומי רנטגן או סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT).

במקרה של כאבים – וכמובן בהתאם לתוצאות הבדיקות וההיסטורי הרפואית – יינתן טיפול תרופתי מקל. פיזיותרפיה היא דרך נוספת לטיפול בכאבים. כמו כן, אביזרים שונים יכולים לסייע בחיזוק שרירי הגב מה שיועיל ליציבות הגוף וימנע נפילות ושברים נוספים.

במקרים מסוימים, לאחר בדיקה הכוללת היסטוריה רפואית משפחתית ופקטורים נוספים, ובעיקר אם קיים חשש לשברים נוספים או שהיו בעבר, יהיה צורך גם בבדיקת צפיפות העצם  – זוהי הדרך הטובה ביותר לאבחן אוסטאופורוזיס.

כיצד ניתן למנוע שברים בעמוד השדרה?

הדרך הטובה ביותר למנוע שברים מסוג זה היא לדאוג לגוף שלנו כבר בגיל צעיר בעזרת תזונה נכונה, פעילות ספורטיבית הכוללת התעמלות בונת עצם ובדיקות שגרתיות. ככל שהעצמות שלנו ייבנו חזקות יותר, כך יקטנו הסיכויים ללקות באוסטאופורוזיס.

יחד עם זאת, גם אם המחלה נותנת את אותותיה, יש מה לעשות בעזרת מספר צעדים שיכולים למנוע החמרה של המצב. כמובן שיש לפנות לרופא כדי להתאים את הטיפול למצב הבריאותי ולהתקדמות המחלה.

תזונה היא דרך אחת לשיפור המצב, סידן וויטמין D חשובים מאוד לבניית וחיזוק העצמות. גם פעילות גופנית קבועה, בין היתר פעילות בונת עצם, יכולה לשפר את הכאבים, לחזק את העצמות ולתרום מאוד ליציבות הגוף מה שימנע נפילות ושברים. כדאי לדעת שאוסטאופורוזיס, על שנחשבת למחלה של אנשים מבוגרים, יכולה לפגוע בכל הגילאים.

דרך נוספת לחיזוק השרירים היא השימוש בחגורות גב אורתופדיות דוגמת חגורת ה- Spinomed מבית חברת Medi גרמניה, המשווקת בישראל על ידי חברת "דין דיאגנוסטיקה". חגורה זו מאפשרת תנועה חופשית יותר בזמן שהשבר בחוליות מתאחה וכן מונעת עיוות ומפצה על חולשת השרירים.

במקביל היא עוזרת לייצב את הגוף, ובעזרת מנגנון ביופידבק מלמדת את הגוף לאזן את פעולת השרירים, לחזק אותם ולשמר את המצב הטבעי הנכון של עמוד השדרה.

החגורה נלבשת על הגב בעזרת רצועות, ומטרתה לחזק את השרירים הפועלים לזקיפת הגב, ובכך לסייע להפחית עומס מחוליות הגב ולשמור על עמוד השדרה זקוף ויציב.

כשהגוף נמצא ביציבה לא נכונה, רצועות חגורת ה-Spinomed יוצרות לחץ עדין המניע את המטופל/ת להפעיל באופן אקטיבי את השרירים שאחראיים ליציבה הנכונה לגוף. תגובת הרפלקס היא להפעיל את השרירים עצמאית וכך ללמד את הגוף להיות במצב ובמנח נכונים. כתוצאה מכך, פלג הגוף העליון מתיישר בעדינות ונמנעת עקמומיות עמוד השדרה – מאפיין בולט אצל חולי אוסטאופורוזיס שסבלו/ סובלים משברים בחוליות. התהליך הוא הדרגתי על מנת לאפשר לגוף להתרגל ולשרירים להתחזק וכך לשמר את היציבה האופטימאלית לגוף ולהפחית כאבים בצורה משמעותית.

חגורת ספינומד

מחקרים שנעשו בתחום מראים כי חגורת ה-Spinomed יעילה לשיפור האיזון אצל חולי אוסטאופורוזיס הסובלים מעקמומיות בגב, כמו כן, היא משפרת את היכולת לשמור על איזון ושווי משקל, מה שמפחית את הסיכון לנפילות ובכך את הסיכון לשברים הקשורים בנפילות. תוצאות המחקרים הראו כי בעזרת ה-Spinomed הייתה עלייה של 73% בחיזוק השרירים וכן נרשמה ירידה ניכרת – של 47 אחוזים – בכאבים מה שמסייע לחולים להיות ניידים יותר, שכן כאבים עלולים לשתק ולפגוע קשות באורח החיים אלו היו רגילים.

היכולת לנוע בצורה חופשית ויציבה מעודד את החולים ליותר תנועה מה שמחזק יותר את הגוף וכמובן את הנפש.