צפיפות עצם - spinomed

למחלת האוסטאופורוזיס אין סימנים מוקדמים היכולים להעיד על כך שאנחנו סובלים ממנה, למעשה הסימן הראשון הוא שבר הנוצר ממתח נמוך וגורם לכאבים עזים – מה שאומר שהעצמות כבר חלשות. יחד עם זאת, ישנם כמה תסמינים שיכולים להעיד על כך שהמחלה מתפתחת וכדאי לדעת מה הם, וכמובן לזהות עד כמה היא מתקדמת על מנת לאפשר טיפול מתאים 

אוסטאופורוזיס היא מחלת עצמות בה העצם מידלדלת ונעשית חלשה, עד כדי כך שאפילו מתח נמוך, כמו שיעול או התכופפות עלולים לפגוע בה ולשבור אותה. העצם היא, למעשה, רקמה חיה שעוברת תהליכים של בנייה והרס מרגע לידתנו. בגיל צעיר תהליכי הבנייה מהירים יותר מתהליכי ההרס וכך נבנות עצמות חזקות. בגיל מבוגר יותר, תהליכי ההרס גוברים על הבנייה ובמקרים מסוימים בהם מתפתחות מחלות של דלדול העצם מסיבות שונות, התוצאה עלולה להיות עצמות חלשות ושבירות.

במקרים רבים, החולה הסובל מאוסטיאופורוזיס אינו מודע לכך עד אשר מתרחש שבר. יחד עם זאת, במקרים מסוימים ניתן לזהות תסמינים מקדימים המעידים על בעיה בתחום, למשל, כאבי גב הנובעים משברים או חוליות פגועות, אבדן גובה בשל גב מכופף וכן שברים בעמוד שדרה, פרק כף היד או בירך שנוצרו ממתח נמוך יחסית.

זיהוי מוקדם: התסמינים הפיזיים לאוסטאופורוזיס

זיהוי מוקדם של אבדן מסת עצם הוא בעייתי משום שאין לכך סימנים מזהים. במקרים של היסטוריה משפחתית למחלה, ניתן לבצע בדיקת צפיפות עצם בגיל צעיר על מנת לאבחן את קיומה. אולם רוב האנשים אינם מודעים לכך שהיא מתפתחת עד שהם סובלים משברים בירך, בעמוד השדרה או בפרק כף היד.

להלן סימנים ותסמינים העלולים להצביע על תהליכים של אבדן עצם ובהימצאותם כדאי לבדוק את המצב הבריאותי:

  • נפיחות בחניכיים
    נסיגת חניכיים המלווה בנפיחות וכאבים עלולים להוות מדד לנסיגת עצם. מומלץ לבדוק בביקורת אצל רופא השיניים את מצב החניכיים.
  • כוח אחיזה חלש
    מחקר בקרב נשים לאחר גיל המעבר שכלל בדיקה כללית של צפיפות המינרלים בעצמות, מצא כי כוח האחיזה ביד הוא גורם פיזי חשוב ביותר בזיהוי בעיה אפשרית בחוזק העצמות. יכולת אחיזה טובה מראה על עצמות חזקות יותר המקטינות את הסיכון לנפילות ולשברים.
  • ציפורניים חלשות
    חוזקן של הציפורניים יכול להצביע על בריאות העצם. אולם יש לקחת בחשבון כי קיימים משתנים  נוספים רבים שיכולים להשפיע על חוזק הציפורן, למשל, שחייה קבועה בבריכה, כמו גם נטילת תרופות שונות ועוד.
    כאמור, מלבד שינויים בצפיפות העצם, אוסטאופורוזיס אינו גורם, לרוב, לסימפטומים המאפשרים זיהוי של המחלה. הדרך הטובה ביותר לגילוי שלבים מוקדמים היא לגשת לרופא ולבצע בדיקות, בעיקר אם ישנה היסטוריה משפחתית של המחלה וכן שברים שנגמרו ממתח נמוך.

טיפול באוסטאופורוזיס - spinomed

תסמינים פיזיים נוספים של מחלת האוסטאופורוזיס

ברגע שקיימת התקדמות במחלה ומסת העצם יורדת באופן משמעותי יותר, החולים יחוו סימפטומים ברורים יותר:

  • אבדן גובה
    אחד התסמינים הבולטים למחלת האוסטאופורוזיס הנוצר בשל שברי דחיסה בעמוד השדרה.
  • שבר כתוצאה מנפילה
    אחד הסימנים הנפוצים והבולטים ביותר של המחלה הוא שברים כתוצאה מהפעלת לחץ נמוך. אלו עלולים להתרחש מנפילה ברחוב או בבית או אפילו מתנועה לא נכונה בירידה מהמדרכה, ולעיתים אף כתוצאה מהתעטשות חזקה או שיעול כבד.
  • כאבי גב או צוואר
    שברי דחיסה בעמוד השדרה – החל מהצוואר ועד לגב תחתון – הם סימנים ידועים של מחלת האוסטאופורוזיס. הם גורמים לכאבים עזים, זאת משום שהחוליות לוחצות על העצבים הנמצאים סביב חוט השדרה. דרגת הכאב נעה מאי נוחות ורגישות קלה ועד לכאבים עזים ללא הפסקה.
  • תנוחה כפופה או שבר דחיסה
    דחיסת החוליות בשברים בעמוד השדרה עלולה לגרום לקימור קל של הגב העליון – תופעה מוכרת הנקראת קיפוזיס, או גיבנת האלמנה – מה שגורם לכאבי גב וצוואר ואף עלול להשפיע על הנשימה עקב לחץ על דרכי הנשימה והרחבה מוגבלת של הריאות.

הטיפול במחלה ובכאבים

אוסטאופורוזיס עלול לגרום לכאבים עזים בעצמות ולעיוותים שיכולים להשפיע על יכולתו של אדם לבצע פעילויות יומיות. במקרים מסוימים השברים מעלים את הסיכוי למוגבלות או למוות בשל טיפול לא נכון.

זיהוי של המחלה, ובעיקר של השלב בו היא נמצאת, והתאמה של טיפול כמו גם מעקב רפואי צמוד יכולים לסייע בהתמודדות עם התסמינים והכאבים ולמנוע הידרדרות של המחלה. ישנם מקרים בהם ניתן טיפול תרופתי שתפקידו למנוע המשך פירוק העצם ולאפשר את המשך האיזון בין תהליכי הבנייה וההרס של העצמות, ובמקרים מסוימים ניתן אף טיפול המגביר את קצת בניית העצם. טיפול זה מותאם באופן אישי לכל חולה.

ברוב המקרים הטיפול העיקרי, בעיקר בשלבים ראשוניים של המחלה, הוא בנקיטת צעדי מנע הכוללים שמירה על מסת העצם על ידי התעמלות בונת עצם, תזונה נכונה, אורח חיים בריא ולעיתים גם תוספים תזונתיים דוגמת סידן וויטמין D.

פעילות גופנית חשובה למניעת הידרדרות המחלה וכן להפחתת הכאבים הנלווים. אימונים פיזיים  המפעילים כוח והתנגדות על העצמות מעודדים אותן להתחזק ולשמור, לאורך זמן, על בריאותן וחוזקן. הפעילות אף מחזקת את השרירים ותורמת ליציבות הגוף המונעת נפילות ושברים. 

לחולי אוסטאופורוזיס מומלץ להתייעץ עם איש/ אשת מקצוע על מנת לקבל תכנית אימונים ההולמת את מצבם והכוללת תרגול לחיזוק ותמיכה בגב, וכן דרכים בטוחות לנוע ולבצע פעילויות יומיומיות ותרגול ביתי מתאים. 

במקביל לתרגול, מומלץ להשתמש בחגורות גב המסייעות בחיזוק שרירי הגב ויציבות נכונה. חגורת ה-Spinomed נמצאה יעילה כמחזקת את שרירי הגב ב-73%, והיא מתפקדת כמערכת תמיכה גבית הפועלת לפי מנגנון ביופידבק.

רצועות החגורה נלבשות על הכתפיים והגב, ומושכות בעדינות את הכתפיים ליציבה המיטבית עבור הגב, הגוף לומד, תוך כדי תהליך, להחזיק נכון את הגוף, לחזק את השרירים ובכך למנוע כאבים ולספק יציבות.

מטופלים שלבשו את חגורת ה-Spinomed במשך שעתיים ביום למשך ששה חודשים, חוו ירידה משמעותית של 47% בכאבים, עלייה (27%) ביכולת לבצע פעילויות יומיומיות שבעבר התקשו לבצע בגלל כאבים וחשש מפציעה, ומכך עלייה משמעותית ברמת איכות החיים.