כאבי גב תחתון - spinomed

כאבי גב תחתון הם נחלתם של אנשים רבים, אולם במקרים בהם מדובר בכאבי גב עזים שאינם עוברים, יתכן מאוד שהם נובעים משברים חולייתיים שהם סממן למחלת האוסטאופורוזיס. האם ניתן לזהות את המחלה בטרם השבר, כיצד מזהים שמדובר אכן בשבר בשל המחלה, מה יכול להחמיר את הכאבים, האם יש פתרונות ומה הם, וכיצד מקלים על הכאב ומסייעים לגוף לשמור על יציבות?

אוסטאופורוזיס היא מחלה שאין לה סימפטומים המאפשרים זיהוי מוקדם, כמו כאבים חזקים, שינוי פיזי או נפשי וכדומה. הכאבים, אם הם אכן קיימים, מעידים על כך שהמחלה כבר מתקדמת משום שהם תוצאת לוואי של שברים הנוצרים מלחץ על העצמות החלשות, ומדובר, לא פעם, בכאבים עזים.

מחלת האוסטאופורוזיס היא מצב של דלדול מסת העצם המתרחש כשדחיסות המינרלים בעצם פוחתת וכתוצאה מכך נפגעת מסתה, צפיפותה ואיכותה. לכן, שברים הם סממן מובהק למחלה. הקרן העולמית לאוסטאופורוזיס מדווחת כי מדי שנה נגרמים, כתוצאה מהמחלה, כ-8.9 מיליון שברים אצל חולים ברחבי העולם – כל 3 שניות בממוצע.

איזורים מועדים לשברים אוסטאופורוטיים:

  • שורש כף היד – כתוצאה מניסיון לעצור את הגוף בעת נפילה
  • בירך – כתוצאה מנפילות
  • בחוליות הגב בשל עומס גבוה על העצמות, אבל גם בשל נפילות, כמו החלקה במדרגות, נשיאת משקלים קטנים ואפילו כשיוצאים מהרכב ומפתלים את הגב הצדה כדי לתת דחיפה לגוף מישיבה לעמידה, תלוי במצב התקדמות המחלה.

קיים גם חשש לשברים בצלעות כתוצאה מהתעטשות או שיעול כבד, וכן כאבים בשרירים משום שהם מתוחים ועובדים קשה יותר כדי לאפשר לגוף תנועתיות רגילה במקביל לניסיון להגן על האזור הפגוע שמגביל את התנועה.

כאבי גב הנובעים ממחלת האוסטאופורוזיס

שברים הם, כאמור, סימפטום בולט לאוסטאופורוזיס, אך קיימים סימנים נוספים, כמו כאבים כרוניים בשל שינויים במבנה השלד, קימור הגב העליון בגלל שבר בבית החזה, וכאבי גב חריפים הנגרמים מחוליות שבורות.

כאבי הגב עלולים להחמיר בזמן הליכה או עמידה, כשרק מנוחה בשכיבה יכולה להקל על הכאב. מאחר והחלמה של שברים בגב מצריכה כמה חודשים של ריפוי, יש לשים לב ליציבות ואיזון הגוף כדי להימנע מנפילות שיגרמו לשברים נוספים.

בנוסף, חוסר תזוזה ושכיבה ממושכת מחשש להחמרת הכאבים, עלולים לגרום לפגיעה נוספת בשרירים ולפגיעה במבנה השלד. זאת משום שהשרירים אינם חוזרים לפעולה רגילה בשל הכאבים העזים, וכתוצאה מכך הגוף מנסה להסתגל ולמצוא דרכים אחרות להניע את עצמו, כך שהשרירים הפגועים הופכים למנוונים, ועל מנת לחזור ולהשתמש בהם, לעיתים יש צורך בטיפול שעלול גם הוא לגרום לכאבים.

 הטיפול בכאבי גב הנובעים מאוסטאופורוזיס

הטיפול בכאבי הגב מתחלק לכמה אפשרויות:

  • נטילת תרופות נגד כאבים מסוגים שונים (עם או בלי מרשם) ותרופות לכאבים כרוניים.
  • טיפול בחום בעזרת מקלחות חמות או כרית חימום שיכולות להועיל כשהשרירים נוקשים.
  • טיפול בקור בעזרת קרחונים ושקיות קירור יכול להפחית כאבים ונפיחות.
  • פיזיותרפיה המותאמת לחולה, יכולה לחזק את השרירים, בעיקר את אלו הכואבים, שהגוף נמנע משימוש בהם. מתיחה של השרירים הללו והחזרתם לפעילות יכולה לסייע בשיפור האיזון ושווי המשקל לגוף ולמנוע נפילות.

טיפול באוסטאופורוזיס - spinomed

אביזרי עזר לשמירה על יציבות וחיזוק השרירים. אביזרים אלו מאפשרים החלמה מיטבית של היחידה, ומסייעים למנוע נפילות משום שהם מלמדים את הגוף להשתמש בשרירים הנכונים לשמירה על יציבות.

חגורת ה-Spinomed של Medi גרמניה, המשווקת בישראל על ידי חברת "דין דיאגנוסטיקה", היא דוגמה טובה לאביזר מסוג זה, החגורה מורכבת מרצועות המתלבשות על הגב על הגב ומטרתם לחזק את השרירים המסייעים לזקוף אותו ובכך להפחית את העומס על חוליות הגב, כך השרירים עוזרים לשמור על עמוד השדרה זקוף ויציב.

מטא-מחקר משנת 2016, שבדק מסקנות אודות השימוש בעזרים לחולי אוסטאופורוזיס, מצא שחגורת ה-Spinomed עוזרת לחולים באוסטיאופורוזיס הסובלים מכאבים כרוניים ואקוטיים בכך שהיא מאפשרת לגוף להתיישר בצורה נכונה ומיטבית וכתוצאה מכך הגוף יציב יותר ונמנעות נפילות המובילות לשברים וכאבים.

חגורת ה-Spinomed פועלת לפי מנגנון ביופידבק – רצועות החגורה יוצרות לחץ עדין על השרירים האחראיים ליציבה של הגוף, תגובת הרפלקס של המטופל/ת היא להפעיל את השרירים עצמאית וכך ללמד את הגוף להיות במצב ובמנח נכונים.

התהליך הוא הדרגתי והתוצאה היא שרירים שמתחזקים, פלג גוף עליון המתיישר ליציבה האופטימאלית ומכך הפחתת כאבים משמעותית וניידות גבוהה ומאוזנת יותר, ללא חשש מנפילות.

מחקרים שבוצעו ב-2004 וב-2011 הראו כי שימוש בחגורת ה-Spinomed למשך שעתיים ביום במהלך של ששה חודשים חיזק את שרירי הגב ופלג הגוף העליון ב-73 אחוזים, וכתוצאה מכך הפחית את רמת הכאב בצורה משמעותית (ברמה של 47%). כמו כן, השימוש בחגורה הגביר משמעותית את שיווי המשקל (עד 32%) ועודד ניידות גבוהה יותר וכן עצמאות של החולים.