יציבה נכונה - ספינומד

מחלת האוסטאופורוזיס פוגעת בעצמות שלנו, מחלישה אותן ויוצרות עיוותים בעצמות הגב, מה שמשפיע לרעה על היציבות שלנו ומוביל לנפילות ושברים. השמירה על גב שקוף, למרות האוסטאופורזיס, אפשרית בעזרת תרגול ואביזרים שמסייעים לנו ללמוד להחזיק את הגוף ולשמור על אורח חיים פעלתני ובריא.

עם העלייה בגיל מתרחשים שינויים פיזיים בגוף שלנו, אנחנו מרגישים יותר את השינויים במזג האוויר, למשל,  חילוף החומרים נעשה איטי יותר ותהליכי בניית העצמות הולכים ומאטים בעוד תהליכי ההרס גוברים.

מחלת אוסטאופורוזיס היא מצב בו מסת העצם הולכת ומידלדלת ונעשית פחות צפופה ולכן גם יותר חלשה כנגד משקלים ודחיסה. כך שבמקרה במקרה של הפעלת לחץ על עצם חלשה עולה מאוד הסיכון לשבר.

כדי לבנות ולתחזק את עצמות הגוף, עלינו להתחיל כבר בגיל צעיר לצרוך תזונה נכונה העשירה בסידן וויטמין D העוזר לסידן להיספג בגוף, וכן מינרלים שונים שיאפשרו לגוף להתחזק וכן לייצר הורמונים החשובים לחיזוק העצמות, דוגמת אסטרוגן אצל נשים.

אוסטאופורוזיס מתפתח לאט במשך שנים ולעיתים קרובות ללא סימפטומים. הסימן הראשון, בדרך כלל, המעיד על המחלה הוא שבר הנגרם מנפילה, ולרוב מדובר בשברים בירך, בעמוד השדרה ובפרק כף היד. שברים מסוג זה עלולים להוביל לכאב כרוני, בעיות ניידות ואבדן עצמאות.

כך תשמרו על גב זקוף

בין אם מדובר בהחלמה של עצם שבורה, ובין אם בדיקת צפיפות עצם המראה שמדובר בהתפתחות מחלת האוסטאופורוזיס אצלכם, אין ספק שעליכם לשים יותר לב לפעילות שאתם עושים. אם אינכם עושים כלל – זה הזמן. אם

אתם פעילים בספורט, זה הזמן לבדוק איזה ספורט יעיל יותר עבורכם, וכמובן מה מומלץ לעשות כדי לחזק את מה שצריך ולא להזיק.

ספורט הוא דבר חיוני ונחוץ כשסובלים מאוסטאופורוזיס – סידן וויטמין D הם מאבני היסוד של בניית העצמות בגוף, ולעתים יש צורך בתוספים, אך חשוב לדעת שהיווצרות של עצם והתחזקותה מצריכות גירוי מכני שאותו מספקים תרגילי הספורט.

העצם עצמה מגיבה למה שקורה בגוף, אם נפעיל כוח על העצם בעזרת תרגילים ונשתמש בשרירים, העצם תמשיך לנוע ולעבור שינויים וכך להתחזק. אם נפסיק לזוז או נעשה את המינימום מבחינה פיזית, יתחזקו התהליכים שהורסים את העצם ומסתה תיחלש.

פעילות גופנית לא רק תסייע לעצמות הגוף להתחזק, אלא גם תעזור למנוע נפילות ולהפחית את הסיכון לשברים, למחלות לב, סוכרת ועוד – והכי חשוב, תסייע לכם לשמור על ניידות ועצמאות אישית.

גוף זקוף בנפש בריאה

גם אם אתם לא סובלים מאוסטיאופורוזיס, רוב הסיכויים הם שאתם יושבים בצורה לא נכונה, הגב כפוף קדימה, הצוואר עקום והגב התחתון ללא תמיכה מתאימה. כיום, רובנו עובדים מול המחשב בישיבה ולכן סובלים מכאבי גב תחתון ובעיות יציבה, בעיקר משום שהשרירים שלנו מנסים לשמור על הגב המכופף. בנוסף, כשאנחנו מכופפים קדימה הריאות שלנו מכווצות ואנחנו נושמים לא נכון.

אם אתם מבלים הרבה מול המחשב, קומו מהכיסא מדי חצי שעה ועשו סיבוב קצר, תתמתחו והפעילו שרירים נוספים בגוף כדי לשמור על גמישות.

שרירי הבטן והאגן חשובים לשמירה על יציבה נכונה – הם נמצאים בבסיס שלנו, ולכן גם נקראים שרירי הליבה, וחיזוקם ימנע כאבי גב תחתון, יפעיל את שרירי הגב העליון שישמרו על גוף יציב הן בישיבה והן בעמידה.

תרגילים ספציפיים לשמירה על השרירים שסביב עמוד השדרה והצוואר חשובים גם הם, בעיקר אצל נשים בגיל המעבר הסובלות מאבדן אסטרוגן המשפיע על אבדן מסת עצם והיחלשותה. השרירים הללו, אם הם חזקים כיאות ופועלים בצורה נכונה, מאפשרים לנו לעמוד זמן רב ללא כאבים.

תרגילי משקולות יוצרים עומס ולחץ על העצמות מה שמסייע לבנייתן ולהיות בעלות מסת חזקה יותר. גם אם אתם סובלים מאוסטיאופורוזיס, תוכלו לבצע תרגילי משקולות (לאחר ייעוץ מתאים) כדי לחזק את העצמות ואת השרירים ולמנוע את התפתחות המחלה. גם הליכה וטיפוס במדרגות יכולים להועיל לחיזוק העצמות.

יציבה נכונה - ספינומד

ישיבה בגב זקוף מומלצת כבר מגיל צעיר, לרבות שמירה על כתפיים נמוכות, שולחן במרחק ובגובה מתאימים לידיים, מסך מחשב גבוה המונע כיפוף של הצוואר – כל אלו יכולים לחזק את השרירים והיציבה שלכם.

יחד עם זאת, לעיתים אנחנו נותנים לגוף שלנו "להיסחף" עם התנועה אליה אנחנו רגילים, כמו ישיבה כפופה מול מחשב, יציבה לא נכונה בעמידה, פגיעות גב המצריכות פעולה של השרירים לשמירה על יציבות – מה שפוגע בשרירים וגם גורם לכאבים כשמנסים לשבת ולעמוד זקוף, ועוד. לא כולנו מנהלים אורח חיים דינאמי המאפשר שילוב של פעילות פיזית, ולא כולנו עוסקים בספורט בשעות הפנאי, וכאמור, לא כולנו שומרים על גב זקוף. החדשות הטובות הן שקיימים אביזרים שיכולים לסייע לנו ללמד את הגוף להתיישר ולהתייצב בצורה נכונה, וכמובן לחזק את השרירים.

חגורת גב אורתופדית, כמו חגורת ה-Spinomed מבית medi, נועדה להקל על הכאבים לאחר שמתגלה שבר בחוליות, ובמקרים בהם מתגלה התפתחות של המחלה ללא שבר (בגילוי לאחר בדיקת צפיפות עצם), היא יכולה לסייע לייצב ולחזק את השרירים ובכך למנוע שברים ונפילות.

החגורה נלבשת על הגב בעזרת רצועות, כמו תיק גב, ומטרתה לחזק את השרירים הפועלים לזקיפת הגב, ובכך לסייע להפחית עומס מחוליות הגב ולשמור על עמוד השדרה זקוף ויציב.

כשהגוף נמצא ביציבה לא נכונה, ה-Spinomed נכנס לפעולה על ידי יצירת לחץ עדין המניע את המטופל/ת להפעיל באופן אקטיבי את השרירים שאחראיים ליציבה הנכונה לגוף. תגובת הרפלקס היא להפעיל את השרירים עצמאית וכך ללמד את הגוף להיות במצב ובמנח נכונים – כך, למעשה, פועל מנגנון הביופידבק שנחשב אפקטיבי ומיטבי יותר עבור המטופל/ת. כתוצאה מכך, פלג הגוף העליון מתיישר בעדינות ונמנעת עקמומיות עמוד השדרה המתאפיינת אצל חולי אוסטאופורוזיס שעברו שברים בחוליות.

התהליך הוא הדרגתי על מנת לאפשר לגוף להתרגל ולשרירים להתחזק וכך לשמר את היציבה האופטימלית לגוף שלנו ולהפחית כאבים בצורה משמעותית. חגורת ה-Spinomed יעילה לשיפור האיזון אצל חולי אוסטאופורוזיס. כמו כן, היא משפרת את היכולת לשמור על שווי משקל, מה שמפחית את הסיכון לנפילות ובכך את הסיכון לשברים הקשורים בנפילות. בנוסף, עם השימוש ב-Spinomed ישנה עלייה של 73% בחיזוק השרירים וכן ירידה ניכרת של 47 אחוזים בכאבים – מה שמעודד יותר פעילות ופחות מוגבלות עבור החולים, ומכך גם מועיל לאיכות החיים.