חגורת ספינומד

חגורות גב אורתופדיות: כך תחזקו ותייצבו את הגב שלכם 

אחד מהסממנים למחלת האוסטאופורוזיס הם כאבי גב הנובעים, לרוב, משברי דחיסה בחוליות. פעמים רבות הכאבים הללו גורמים לנו להימנע מפעולות שמכאיבות לנו, אולם, למעשה, כך נגרם יותר נזק לגב וליציבה שלנו. חגורות גב אורתופדיות נועדו לחזק את הגב ולמנוע פגיעה נוספת, ובעזרת מנגנון ביופידבק גם ללמד אותנו לחזק את השרירים ולייצב את הגוף למניעת נפילות

השברים הנפוצים אצל הסובלים ממחלת האוסטאופורוזיס הם, לרוב, בשורש כף היד, בירך ובחוליות הגב. אזורי הגפיים סובלים משברים בשל נפילות הנובעות מאי יציבות הגוף. הגב עלול לסבול משברים בשל הרמת משאות, אפילו במשקל נמוך, התעטשות (המשפיעה גם על הצלעות), פעילות המפעילה לחץ, אפילו קל ביותר, על החוליות וטראומה מסוגים שונים.

שברים בחוליות הגב ילוו בכאבים עזים ואף יהוו, לרוב, סממן ראשון למחלה, שכן מדובר במחלה שקטה שאין לה סימפטומים מוקדמים.

חגורות גב אורתופדיות נועדו להקל על כאבים הנובעים משבר בחוליות. במקרים בהם מתגלה המחלה בטרם שבר בחוליות (בהתבסס על היסטוריה רפואית אישית או משפחתית), חגורות אלו יכולות לסייע בייצוב וחיזוק השרירים ובכך לסייע במניעת שברים וכתוצאה מנפילות בנוסף, החגורות מאפשרות לנוע בחופשיות יותר בזמן שהשבר בחוליה מתאחה, וכן מונעות עיוות ומפצות על חולשת השרירים.

כשאנחנו סובלים מפציעה כלשהי המלווה בכאבים, פעמים רבות הגוף שלנו עוקף את שימוש באזור הכואב על מנת למנוע הישנות של הכאבים. דוגמה פשוטה לכך היא ישיבה ממושכת מול המחשב –  הגב כפוף, הכתפיים מוטות קדימה וכשאנחנו מנסים להתיישר ולחזור למנח הנכון לגוף, השרירים שלנו כואבים משום שהתרגלו לצורה המכופפת של הישיבה, או אז אנחנו נמנעים מלחזור למנח הנכון משום שכואב לנו, אבל סובלים מצוואר ושכמות תפוסים וכאבים חזקים יותר. במקרים של כאבי גב זה עלול להגיע עד כדי הימנעות מפעילות גופנית ושכיבה במיטה, מה שעלול להוביל לבעיות חמורות יותר.

אחד היתרונות בחגורה האורתופדית הוא בכך שהיא עוזרת לשרירים ששומרים על עמוד השדרה הפגוע ומקלה על עבודתם, כמו גם מסייעת בשמירה על האזור הפגוע. במקביל, החגורה האורתופדית עוזרת לייצב את הגוף, ובעזרת מנגנון ביופידבק מלמדת אותו לאזן את פעולת השרירים, לחזק אותם ולשמר את המצב הנכון של עמוד השדרה.

חגורות גב אורתופדיות

קיימים מספר סוגים של חגורות גב המותאמים אישית למטופלים לפי סוג הפגיעה והכאבים:

חגורת  Hyperextension– נועדה למנוע תנועתיות יתר של עמוד השדרה בכיפוף קדימה, אך מאפשרת תנועתיות מצד לצד. היא מתאימה לאנשים עם שברי דחיסה בעמוד השדרה התחתון והמותני. הסד בבסיס החגורה מפעיל לחץ על האגן והחזה כך שעמוד השדרה נשאר מתוח. החגורה מותאמת בצורה אישית.

חגורת מחוך – זוהי חגורה הדומה בצורתה למחוך שנלבש בעשורים מוקדמים על ידי נשים. היא עשויה מחומר גמיש המולבש סביב מרכז הגוף, ולרוב ממוקמת מתחת לעצם החזה ונמשכת עד לאזור האגן. חגורות אלו עשויות, לרוב, מכותנה או ניילון העוטפים את סד המתכת/ הפלסטיק שנועד להגביל את התנועה קדימה ולמנוע את הכיפוף המזיק לגב. המחוך מפעיל לחץ על החלק הקדמי של הגוף באזור הבטן, זאת על מנת לשחרר את הלחץ על עמוד השדרה ולאפשר ריפוי של החוליות בגב.

חגורה יצוקה  (Molded Jackets) – חגורה אורתופדית נוקשה יותר המכסה את כל הגב, מלמעלה ועד לבסיס עמוד השדרה (עצם העצה). החגורה עשויה פלסטיק קשה וקל משקל ויש לה בטנה רכה לנוחות. החגורה מונעת מעמוד השדרה תנועה בכל כיוון: קדמי, גב או צד אל צד, וכן מגבילה את סיבוב הגוף. החגורה מותאמת אישית.

מטרתן של חגורות גב היא להקל על הכאבים ולאפשר תנועתיות ללא פגיעה נוספת כדאי לבחור בחגורה המאפשרת המשך פעילות, ויתרה מזאת, כזו הפועלת לפי מנגנון ביופידבק המלמד את הגוף להשתמש בשרירים בצורה נכונה, להפחית כאבים וגם לייצבו.

חגורת גב של Spimoned

חגורה זו מהווה דוגמה מצוינת לכך, היא נלבשת על הגב בעזרת רצועות, כמו תיק גב, ומטרתה לחזק את השרירים המסייעים לגב להזדקף, ובכך מסייעת להפחתת העומס מחוליות הגב ושמירה על עמוד שדרה זקוף ויציב.

כשהגוף נמצא ביציבה לא נכונה, רצועות החגורה נכנסות לפעולה על ידי יצירת לחץ עדין המניע את המטופל/ת להפעיל באופן אקטיבי את השרירים שאחראיים ליציבה הנכונה לגוף. תגובת הרפלקס היא להפעיל את השרירים עצמאית וכך הגוף לומד להיות במנח נכון לו – זהו מנגנון ביופידבק האפקטיבי ביותר עבור המטופל/ת.

התוצאה היא פלג גוף עליון המתיישר בעדינות ומניעה של עקמומיות עמוד שדרה האופיינית לחולי אוסטאופורוזיס שעברו שברים בחוליות. התהליך הוא הדרגתי מה שמאפשר לגוף להתרגל ולשרירים להתחזק וכך לשמר את היציבה האופטימאלית לגוף ולהפחית משמעותית כאבים.

מחקרים מראים כי חגורת ה-Spinomed  יעילה לשיפור איזון הגוף ושווי המשקל אצל חולי אוסטאופורוזיס, מה שמפחית את הסיכון לנפילות ובכך את הסיכוי לסבול משברים. כמו כן, מחקרים מלמדים כי השימוש בחגורה מביאה לעלייה של 73% בחיזוק השרירים וכן ירידה ניכרת של 47 אחוזים בכאבים – מה שמעודד יותר פעילות וניידות אצל החולים, ובכך מועיל לאיכות חייהם.

On monday, we talked about the need help with my homework to write a personal biography.