היא פוגעת באנשים ללא סימנים מוקדמים ועלולה להשפיע על אורח החיים ולגרום לסבל, אבל מחלת האוסטאופורוזיס איננה גזירת גורל, היא מחלה כרונית שאפשר לעצור את התקדמותה ולנהל אורח חיים תקין ובריא.

מעל ל-9 מיליון שברים נגרמים ברחבי העולם מדי שנה ממחלת האוסטיאופורוזיס. ההערכה כי המחלה משפיעה על למעלה מ-200 מיליון נשים בעולם – 1 מתוך 3 נשים מעל לגיל 50 תסבול משבר בשל באוסטאופורוזיס. המספרים בקרב גברים נמוכים יותר והם נעים, בסטטיסטיקות שונות בהתאם לדמוגרפיה, בין 1 ל-5 גברים ל-1 ל-12 גברים שיסבלו משבר בשל המחלה אחרי גיל 50.

אין כמעט סימנים מוקדמים לזיהוי מחלת האוסטאופורוזיס, המאופיינת בדלדול מסת וחוזק העצם. לרוב החולה אינו יודע שהוא סובל מהמחלה, עד שמתרחש שבר או שינוי פיזי, כמו אבדן גובה הדרגתי. התסמין העיקרי של המחלה – הנטייה לשברים בעצמו – עלול להיות חבוי במשך שנים ויתכן אף שמסת העצם תרד בעשרות אחוזים לפני שיופיעו שברים שיאפשרו את אבחון המחלה.

הסימנים הראשונים לשינוי במסת העצם הם בדרך-כלל כאבי גב חזקים הנגרמים, לרוב, משברים שנגרמו לאחר חבלה מינורית או ללא כל חבלה. כמו כן, יתכנו שברים עקב חבלות קלות – כתוצאה מנפילות – ויהיו לרוב בשורש כף היד ובצוואר הירך.

יחד עם זאת, חשוב לדעת – על אף שמדובר במחלה שתסמיניה, בשלב מתקדם, עלולים להשפיע על חיי החולים – בעיקר כאבים נוכח השברים, מחלת האוסטאופורוזיס איננה גזירת גורל, ואבחון מוקדם שלה חשוב בכדי לעצור את  מהלך המחלה מוקדם ככל האפשר ולאפשר ניהול אורח חיים תקין ובריא.

חשיבות זיהוי מוקדם של המחלה

מלבד שינויים בצפיפות העצם, אוסטאופורוזיס אינו גורם, לרוב, לתסמינים ראשוניים המאפשרים זיהוי של המחלה. לכן, מומלץ לגשת לרופא ולבקש בדיקות צפיפות עצם, בעיקר אם קיימת היסטוריה משפחתית של המחלה ושל שברים שנגמרו ממתח נמוך שהופעל על הגוף. זיהוי מוקדם של דלדול עצם יאפשר להתחיל טיפול שיעצור או יאט את קצב אובדן מסת העצם.

ההמלצה היא לבצע בדיקה אצל נשים מעל גיל 65 ואצל גברים מעל גיל 70.  לנשים בקבוצות סיכון, מומלץ לבצע בדיקה בין הגילאים 64-60.

הבדיקה, מלבד זיהוי אוסטאופורוזיס, מאפשרת לחזות גם את הסיכוי להתפתחות שברים בטווח הקצר ומאפשרת מעקב אחר התקדמות המחלה.

אפשר לחיות עם המחלה

אבחון מוקדם של אוסטאופורוזיס, כאמור, חשוב בכדי לעצור את  מהלך המחלה מוקדם ככל האפשר ולאפשר ניהול אורח חיים תקין ובריא ללא הסבל הפיזי והנפשי הנלווים למחלה.

ניתן להאט ואף לעצור את התקדמותה ולהמשיך לנהל חיים מלאים על ידי שמירה על תזונה מאוזנת ונכונה, פעילות גופנית מותאמת ושימוש באביזרים המסייעים לשמור על יציבות הגוף ומחזקים את השרירים. במקרים מסוימים יינתן גם טיפול רפואי מסייע.

ההתנהלות במקרים של המחלה, לאחר בדיקות והכוונה של הרופא המטפל, כוללת שמירה על מסת עצם בעזרת אורח חיים הכולל פעילות ספורטיבית סדירה, צריכה מספקת של סידן על ידי תזונה נכונה ונטילת תוספי מזון לפי הצורך.

המינון המומלץ לצריכת סידן בקרב האוכלוסייה הכללית הוא 1,000 מיליגרם ליום. לנשים בגיל המעבר ואוכלוסייה מבוגרת המינון הוא 1,500-1,200 מיליגרם ליום. על פי תוצאות הבדיקות ניתן יהיה לקבל המלצות על המינון המתאים.

לוויטמין D תפקיד חשוב בספיגת הסידן בגוף ויחד הם חיוניים לבניית עצמות חזקות ובעלות צפיפות עצם בגילאים צעירים, ולשמירה על העצמות בגילאים מתקדמים. הצריכה המומלצת לוויטמין D היא 1,000-800 יחידות ליום.

גורמים נוספים העלולים להשפיע מהלך המחלה הם משקל גוף נמוך (BMI נמוך מ-19), צריכת אלכוהול מופרזת ועישון. שמירה על מסת גוף תקינה, תזונה בריאה וכן הימנעות מעישון ומצריכה גבוהה של אלכוהול וקפאין יכולות להקטין את הסיכון לחלות במחלה.

פעילות גופנית היא אחת הדרכים לחזק את הגוף ואת השרירים ובכך לייצב אותו – זו מומלצת מגילאים צעירים שכן יש לה תפקיד חשוב בבניית עצמות חזקות. פעילות מאמצת עצם, כמו הליכה יומיומית של כחצי שעה ותרגילים היוצרים עומס משקל על מערכת השלד עשויים לעכב את התפתחות המחלה – כדאי לדעת שגם בגילאים מבוגרים יותר, 50 ומעלה, פעילות מסוג זה מועילה. מומלץ לבנות תכנית אימונים בעזרת איש מקצוע מוסמך ואף להתייעץ עם פיזיותרפיסט/ית.

יציבות הגוף – יציבות בחיים

יציבות הגוף היא חלק חשוב בשמירה על הגוף ומניעת פציעות ושברים, ויש לה קשר הדוק עם אורח חיים בריא מבחינה פיזית ונפשית. כשאנחנו שולטים בגוף שלנו, אנחנו מרגישים שאנחנו שולטים בחיים שלנו ומרגישים בטוחים יותר לבצע פעילויות פיזיות שונות.

יציבה נכונה מפחיתה עומסים על העצמות והמפרקים, מפעילה וממעודדת את השרירים המייצבים. כמו כן, כשהגוף ניצב זקוף, הריאות נפתחות, הנשימה קלה יותר והתפקוד הגופני כולו משתפר בצורה משמעותית.

יחד עם זאת, לעיתים קרובות לא קל לנו ללמד את הגוף מהי יציבה נכונה, בעיקר משום שבמהלך שנות חיינו התרגלנו ליציבה מסוימת, דרך ישיבה כלשהי – ואלו לא תמיד שומרות על מנח נכון לנו ויחד עם הופעת האוסטאופורוזיס מקשות על יציבה נכונה. לכן, ניתן להשתמש באביזרי עזר לשיפור היציבות ולחיזוק השרירים. חגורת ה-Spinomed פועלת כך שכאשר הגוף נמצא ביציבה לא נכונה, היא יוצרת לחץ עדין המניע את המטופל/ת להפעיל באופן אקטיבי את השרירים שאחראיים ליציבה הנכונה לגוף.

החגורה נלבשת כמו תיק גב ונועדה לחזק את השרירים זוקפי הגב ולסייע להפחית עומס מחוליות הגב ולשמור על עמוד השדרה זקוף ויציב. מנגנון הביופידבק נוצר כשתגובת הרפלקס ללחץ שמפעילה החגורה היא להפעיל את השרירים עצמאית וכך ללמד את הגוף להיות במצב ובמנח נכונים.

התהליך הוא הדרגתי על מנת לאפשר לגוף להתרגל ולשרירים להתחזק, למעשה, מחקרים מראים שתוך 6 חודשים של שימוש ב-Spinomed התחזקו השרירים ב-72%. בנוסף, החגורה מסייעת לשמר את היציבה האופטימאלית ולהפחית כאבים בצורה משמעותית, עד כדי ירידה של 47 אחוזים בדרגת הכאב.

נמצא גם כי השימוש בחגורת Spinomed מגביר את שיווי המשקל באופן ניכר (עד 32% )ומעודד ניידות גבוהה יותר שעשויה להקטין את הסיכון  לנפילות שמובילות לשברים.