צפיפות עצם, אוסטאופורוזיס - ספינומד

זיהוי מוקדם של מחלת האוסטאופורוזיס מאפשר טיפול מתאים שלעתים יכלול גם תרופות. ההמלצה הכללית היא לנהל אורח חיים בריא, להימנע מדברים העלולים לפגוע בעצמות, לאכול נכון ולבצע אימונים פיזיים מתאימים. במקביל, ניתן גם להיעזר בטיפולים אלטרנטיביים הכוללים רפואה סינית, דמיון ודרך אביזרים שונים המסייעים לחיזוק הגוף ויציבותו

 

טיפול באוסטאופורוזיס ללא תרופות וניתוחים

זיהוי מחלת האוסטאופורוזיס נעשה, לרוב, כשהחולה כבר סובל משברים וכאבים הנובעים מהתקדמות המחלה, זאת מאחר ואין לה תסמינים מקדימים, וקשה לזהותה בשלב התחלתי.

הטיפול עצמו נעשה בהתאם לשלב בו נמצא החולה – יש שזקוקים לטיפול תרופתי ויש שזקוקים לניתוחים, אולם ברוב המקרים, המלצת הרופאים היא לשנות את אורח החיים לבריא יותר, להימנע מעישון וצריכה מוגזמת של אלכוהול, לאכול מזון עשיר בוויטמין D וסידן, ליטול תוספים במקרים של חוסר ולבצע פעילות גופנית מחזקת עצמות. בנוסף, ישנם רופאים רבים הממליצים, יחד עם השינוי באורח החיים, לשלב טיפולים אלטרנטיביים, דוגמת דיקור סיני, נטורופתיה, דמיון מודרך ועוד.

כמובן שתמיד מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל כדי לבנות תכנית מתאימה לכל מטופל/ת בהתאם למצבו/ה.

טיפול טבעי באוסטאופורוזיס - ספינומד

טיפול טבעי באוסטאופורוזיס

המילה אוסטאופורוזיס משמעה עצם מחוררת, החולים במחלת האוסטאופורוזיס יסבלו משברים, אבדן גובה ומעקמומיות של הגב כתוצאה מעצמות חלשות. סימנים למחלה הם, לרוב, כאבי גב עזים בשל חוליות שבורות, שברים באזור הירך ו/או שורש כף היד.

הנה כמה טיפולים שאינם מצריכים שימוש בתרופות:

חימום וקירור: הטיפול בשברים באמצעים הרגילים מסייע להפחתת הכאב, נוסף ניתן גם להשתמש בטכניקות חימום וקירור שיכולות להועיל גם הן. מקלחות חמות או בקבוקים חמים יכולים להקל על שרירים כואבים. שקיות קרח או קרחונים יכולים להרגיע כאבים ונפיחויות.

דיקור סיני: צורת טיפול ברפואה הסינית המשתמשת בדיקור המטופל בעזרת מחטים בנקודות מסוימות בגוף המשפיעות על המערכת החיסונים, כאבים ועוד. בעזרת אבחון מזהה המטפל את הנקודות בגוף הזקוקות לחיזוק וטיפול.

בעבר עלתה שאלת יעילותו של הדיקור לא מעט, אולם בשנים האחרונות יותר ויותר רופאים וקופות חולים ממליצים להתנסות בטיפולים מסוג זה. במקביל נעשים גם יותר מחקרים בתחום ויש לא מעט שמוכיחים כי דיקור סיני יעיל בהפחתת כאבי גב תחתון וכן כאבים בזמן לידה. בהקשר של אוסטאופורוזיס, קיים מחקר המצא כי דיקור הפחית כאבים עזים בברכיים אצל חולים.

אקופרסורה: זהו טיפול המשלב אקופונקטורה (acupuncture) שמשמעו דיקור סיני, ו- pressure שמשמעו לחץ. מדובר בשימוש בלחיצות פיזיות לפי מפת הגוף ברפואה הסינית, במקום במחטים. מחקר שבוצע בקרב קשישים שסבלו מכאבים בירך, מצא כי טיפול אקופרסורה באוזן, בנקודות הקשורות לירך, הפחית את רמת הכאבים והחרדה הקשורה לטיפול, קצב לבם של המטופלים היה נמוך וכך גם לחץ הדם, והם היו מרוצים מהטיפול המשלים.

עיסוי רפואי: זהו טיפול במגע שבבסיסו עקרונות הפיזיותרפיה ובמהלכו מופעל לחץ על נקודות שונות בגוף על מנת להפחית כאבים ולהביא לשיפור בתפקודם של איברים שונים, לשפר גמישות שרירים, ולטפל ברקמות שנפגעו כתוצאה מפציעה וכדומה.

מטא-מחקר שכלל מידע ממחקרים שונים שבדקו את יעילותן של שיטות טיפול אלטרנטיביות, מצא שמסג' רפואי הוא בעל השפעה מיטבית על אנשים הסובלים מכאבי גב כרוניים, בעיקר בגב תחתון.

טיפול טבעי באוסטאופורוזיס - ספינומד

גם טיפולים הקשורים בתרפיה של גוף-נפש נמצאו כמועילים, ביניהם:

דמיון מודרך:  המטופלים בשיטה זו לומדים כיצד להתמקד בדברים חיוביים במקביל לנשימה עמוקה ונכונה – שני אלו יחד מרגיעים ומרפים את השרירים, ומפחיתים כאב ומתח. מטרת הטיפול היא להשפיע על המצב הנפשי וללמד את המוח לשלוט בתפקודים הגופניים, לרבות שליטה בכאבים.

במחקר בנושא, שכלל חולים במחלת האוסטאופורוזיס, נמצא שדמיון מודרך סייע בהפחתת כאבים ואף הפחית את הקושי בביצוע פעילויות יומיומית.

שיטה נוספת היא אימון בהרפיה, המשתמשת בנשימה כדי להרפות שרירים ולשלוט בכאבים ובחרדות. במקרים רבים הכאב הפיזי מונע עצמאות וניידות ולכן גם משפיע על המצב הנפשי וגורם למתח ודיכאון, מומלץ לשוחח עם איש מקצוע כדי ללמוד כיצד ניתן לשלוט במחשבות ולהימנע משליליות.

ביופידבק: שיטה בה המטופל/ת לומד/ת, בעזרת אביזרים מתאימים, כיצד לשלוט בפעולות בסיסיות של הגוף, כמו דפיקות לב, מתח שרירים וכדומה.

חגורת ה-Spinomed פועלת לפי מנגנון ביופידבק המלמד את שרירי הגב להתיישר בעדינות למנח הנכון לגוף ובכך לחזק את השרירים ולייצב את הגוף.

כשהגוף נמצא ביציבה לא נכונה, רצועות חגורת ה-Spinomed נכנסות לפעולה על ידי יצירת לחץ עדין המניע את המטופל/ת להפעיל באופן אקטיבי את השרירים האחראים לייצוב הגוף. תגובת הרפלקס היא להפעיל את השרירים בצורה עצמאית וכך הגוף לומד וזוכר את המצב האידיאלי מבחינת מיקום השרירים ויציבות הגוף. התהליך עצמו הדרגתי וזאת כדי לאפשר לגוף להתרגל לשינוי ולשרירים להתחזק – כך נשמרת היציבה האופטימאלית לגוף והכאבים פוחתים בצורה משמעותית.

מחקר משנת 2016, שבדק מידע מכלל מחקרים שנעשו על עזרים לחולי אוסטאופורוזיס, מצא כי השימוש בחגורת ה-Spinomed , המאמן את שרירי הגב ופלג הגוף העליון, מחזק את השרירים ב-73% תוך תקופה של ששה חודשים. בנוסף, השימוש בחגורת ה-Spinomed בקרב חולי אוסטיאופורוזיס הסובלים מכאבים כרוניים ואקוטיים, מסייע בהפחתת כאבים עד כדי 47% ירידה בדרגת הכאב, ומפחית באופן ניכר, עד 23%, את הנטייה לאי יציבות וכך מסייע להימנע מנפילות ושברים. In the data case of the bear / bull reversible puppet, that is the best tool of the trade to help customers remember what you do.